Маслинковий Анабасис
(Пам’яті отця Михаїла)
Ми розпочинаємо інформаційний цикл неформальних оповідей про людей що любили, цінували та поважали Кінбурнську косу в її різні історичні періоди . Деякі з них , як герой моєї розповіді, розуміли що зберегти цей вразливий Кінбурн в період навіть «цивілізованого» розвитку капіталізму в нашій країні, можливо тільки в рамках підтримки функціонування на цих приморських привабливих просторах заповідних об’єктів. Розуміли важливість об’єднання людей що не словом а ділом підтримують ідеї заповідної справи , ідеї збереження природи. Почну з розповіді про непересічну , багатогранну , неформальну та не форматну, тому й відому для всіх Кінбурян особистість – Шполянського Михайла Єфимовича.
Час виходу цих спогадів збігається з датою його народження , яке відбулося 22 квітня 1955 року в місті Ленінград. Дитинство та юність, тоді ще зрозуміло Міша провів у місті Миколаєві в Україні. Тут він закінчив Інститут кораблебудування, одружився і тут в Миколаєві вся його сім’я прийняла хрещення. У 1980-х роках працював інженером-суднобудівником, будівельником, в лісгоспу, в бригаді з декоративного оформлення приміщень. У 1990 році був висвячений на сан священника, в наступному зведений у сан протоієрея і призначений настоятелем Свято-Миколаївського храму в селі Стара Богданівка Миколаївського району, де проживав з родиною до завершення свого земного шляху. З Кінбурном протоірей Михайло познайомився ще в далекому 1997 році , відвідавши косу на старенькому малопрохідному автомобілі і зрозуміло, що перше враження від цього царства піску та бездоріжжя було не із самих приємних .В подальшому , як згадував вже сам отець Михаїл воно змінилось завдяки приятельським відносинам з директором Миколаївського торгівельного порту Хабаровим Валерієм Оскаровичем , з яким він періодично відвідував причальне господарство порту на Римбах. Взагалі щирість та відкритість Михаїла Єфимовича, вміння спілкуватись та налагоджувати стосунки викликали , навіть без прив’язки до релігійних уподобань, справжнє бажання відповідати йому таким чином у багатьох, але також справжніх людей , тому серед його друзів на косі можна назвати Петровича Зіновія , Дяченків Віктора та Наталю , Павелко Сергія , Олега Деркача , вашого покірного слугу та багатьох і багатьох інших. Також думаю, що тільки щира та відкрита людина може поставитись до проблем інших людей як до своїх , особливо коли ці інші ще зовсім беззахисні і недосвідчені навіть в силу свого юного віку. Напевно тому отець Михаїл разом з дружиною Аллою не тільки змогли організувати дитячий будинок сімейного типу, маючи трьох власних ще для дев’ятьох прийомних дітей, але й і це саме головне наповнити цей будинок справжнім сімейним теплом. В 2001 році родині Шполянських надали місце для проживання в багатоквартирному будинку, так званому «Білому домі» , в селі Покровка , біля невеликого гайка дерев маслинки вузьколистої в тіні якого любили відпочивати і сам отець і його, на той час вже численне сімейство. А загалом жителі Кінбурна, Миколаївщини добре знають його старшого сина , Іллю Шполянського –який очолював підприємство «Літопис», на якому працювали люди з обмеженими можливостями , в наступному він був учасником АТО , зараз Ілля також знаходиться в лавах захисників України .Знають і його молодшу доньку Дашу (Дару), що стала своєрідним рятувальним колом і надією для багатьох наших громадян що виривалися і вириваються з окупованих територій. З теплотою згадуються і вихованці сімейного дитячого дому: Маша , Роман , Алік , Лєра , Аня, Олег які були активними учасниками різноманітних акцій , природоохоронних заходів що проводились на території Кінбурнської коси . Особисто можу згадати і постійні , спочатку по «тимурівському» типу прибирання цим юним колективом узбережжя Чорного моря – від Ковалівського пляжу аж навіть до кордону Осетинський , участь вихованців у вшануванні пам’яті моряків монітору «Ударний» що загинули в Ягорлицькій затоці в вересні 1941-го року і багато ще чого іншого. Ця активна позиція дітей, їх вміння і бажання допомагати сформована , напевно як особистим прикладом так і плодами виховання Али та Михаїла . Але при всій свої доброті та м’якості отець Михаїл був справжнім і послідовним борцем з консерватизмом та несправедливістю, незважаючи на те стосувались вони світських, чи церковних порядків. Наприкінці 90-х він написав резонансну статтю під назвою «Земна церква: розриви і прірви. Чи є кому будувати мости?», в якій критично оцінив багато явищ сучасного церковного життя, в тому числі і свавілля єпископату по відношенню до підлеглих священиків. За покликом серця і розуму отець Михаїл став також і борцем з загрозами та перешкодами які нависли над створенням та підпорядкуванням національного природного парку «Кінбурнський»(зараз «Білобережжя Святослава»). А час дійсно був і буремний і непростий- проти створення парку згуртувались і місцева сільська громада (Григорій Агафонов) , районна влада (Олександр Росинець) , миколаївська обласна рада (Тетяна Демченко), представники лісомисливського відомства (Петро Паламарюк) , тодішньої місцевої рибоохорони та інших неформальних браконьєрських структур. Але була група ентузіастів які вирішили залучити на противагу владно-тіньовому опору свідомий еко- актив, створивши дієву громадську організацію на підтримку національного парку. Михайло Єфимович не міг, і це зрозуміло , просто залишатись осторонь цієї благородної справи , навпаки став в її центрі. В 2006 році він був вибраний головою ГО , символічну назву якої сам і запропонував :«Кінбурн –життя !!». В подальшому були десятки письмових звернень , зібрань , походів у владні кабінети де тебе досить часто не тільки не розуміють а й деколи відверто зневажають та ігнорують. Але зусилля громадськості все таки не були даремними: в грудні 2009 року було підписано Указ Президента України про створення національного природного парку «Білобережжя Святослава»! Також , майже до 2012 року та періоду формування адміністрації парку еко-активістам не довелося спочивати на лаврах. ГО «Кінбурн-життя», його керівник послідовно відстоювали і не дали знівелювати вже створений на папері парк та переформувати його: ні шляхом підвідомчого перепорядкування, ні просуванням неприятельської кадрової агентури в його керівництво . Матеріали та письмові джерела тих буремних подій збережені активістами «Кінбурн –життя» і вони ще чекають своєї окремої інформаційної участі. Як і окремо , сподіваюсь і закликаю до співучасті читачів : ми ще зберемо спогади людей що знали Єфимовича особисто . Маю надію – та навіть знаю, що такі спогади будуть дуже цікаві його численним друзям та не менш численним шанувальникам Кінбурнської коси . Також Михаїл Єфимович був, був і є навіть зараз, справжнім письменником, є- тому що живуть його твори які мають свого сучасного читача. В галузі літератури працював в двох основних напрямках це теологічна (духовна) література і жанр життєво-іронічної прози , у нього багато оповідань присвячених косі , кінбурянам та й ситуаціям в яких вони співіснували. На Кінбурнській косі , тоді ще в режимі оф-лайн проводились міжнародні теологічні семінари де в центрі уваги були праці протоієрея Михаїла. Загалом він написав 22 книги і був в період 2000-х років самим продуктивним , якщо це слово можна застосувати в аспекті творчості, письменником Миколаївщини. Достатньо нагадати читачам деякі назви його книг : «Мой Анабасис, или Простые рассказы о непростой жизни» , «Как приготовиться к исповеди и причастию», «Был такой случай», «Смешные и грустные истории из жизни священника» , «Мы входим в храм. Практическое пособие на пути к Церкви» , «Азы Православия для детей» , «Мой Анабасис-3, или Простые рассказы о непростой жизни»: книга для чтения в автобусе» , «Простыми словами о Боге», «Для самых маленьких» , «Средний Спасатель», «Австралийский шпион и другие истории странные, забавные, а иногда и поучительные» та інші.
Також досить активно отець Михаїл працював і в блогосфері- вів свою сторінку в Живому Журналі (ЖЖ) і приведу цитату з запису в блозі в ЖЖ, в квітні 14 року що виявився останнім в його земному житті: “Дорогие друзья, вот, закончились мой ЖЖ-семестр, и впереди, скорее всего, опять год каникул – по вполне объективным причинам. Ну, если что-то невероятное возьмет вдруг и случится, может быть увидимся (услышимся) и раньше. Очень жаль, что нынешние мартовские почти что иды прошли под Юпитером горячих событий в Украине и вокруг. Темы моих постов и комментов относились ко злобе дня (в буквальном смысле слова). Я пытался передать свое видение происходящего, показать необходимость взаимопринятия, уступок , понимания, терпения…».
25 квітня 2014 року після тяжкої хвороби, про яку особливо і не розповідалось він почив з миром. Повертаючись тоді разом з Зіновієм Осиповичем з похорону отця зі Старої Богданівки, мені не давала спокою думка, що з його відходом відходить цілий період для нас , для Кінбурна , для всієї нашої країни. Зараз стало зрозуміло, що та думка в наш час прийняла вже конкретні та жорсткі обриси реальної трагедії , одне лиш добре – це вже моя сучасна сентенція, що отець Михаїл вже не бачить і нічого не знає про розорений, спалений та поневічений, але такий близький і для нього і для нас колись мирний Кінбурн…
Р.S. Замість песимістичного закінчення. Хочу повідомити що керівництво регіонального ландшафтного парку «Кінбурнська коса» на підставі звернення ГО «Кінбурн-життя», на згадку та світлу пам’ять про патріота Кінбурна , патріота Життя- Михаїла Єфимовича Шполянського погодило назвати маслинковий гайок в селі Покровка по вулиці Бородинівська 49 -«Маслинковий Анабасис» з подальшим включенням його в охоронну та еколого- освітню діяльність установи.
22 квітня 2024 року. Маю честь та повагу написати: Чаус Василь.
Комментарии закрыты.
Остані відгуки